MEEDIA Eng | Est | Rus
"Eesti Päevaleht" 19.05.01

 

New Yorgi stepptantsukuulsus annab Tallinnas tunde

  
  ”Stepp-improvisatsiooni kaudu leidsin uue näitlejakvaliteedi, ma näen ja panen laval rohkem tähele,” kiidab näitleja Aleksandr Ivashkevitsh oma õpetajat Barbara Duffyt.
Foto: Rauno Volmar
Täna ja homme annab Tallinnas meistrikursusi maailmakuulus New Yorgi stepptantsija Barbara Duffy, tänu kellele hakkas steppi tantsima ka Vene Draamateatri näitleja Aleksandr Ivaškevitš. Tänavu sai Ivaškevitš teatriliidult Eesti parima meesnaitleja tiitli. Lisaks sellele on ta õpetaja Barbara Duffy järgi nimetatud tantsukoolis Duff Tap Studio, mille ta asutas pärast Ameerikas õppimist. Stuudios õpib tantsu nii 7- kui ka 50-aastasi huvilisi.

“Hakkasin suisa nutma, kui kuulsin, et Aleksandr pani oma tantsukoolile minu järgi nime,” sõnab Barbara Duffy (41). Üheksa aastat tagasi Tallinnas koos Brenda Bufalino stepi-orkestriga kontserti andes hakkas naisele silma saali kõige pikem mees, kes oli filmide järgi ära õppinud hulga tantsusamme. Barbara andis talle lisatunde, sest noormehel paistis stepptantsu vastu tõeline kirg olevat. “Mäletan, et ta istus meie kontserdil esireas ja jälgis aplalt iga meie liigutust.”

NEW YORKI STEPPTANTSU FESTIVALILE. Duffy kutsus võimeka noore näitleja ja tantsija New Yorki steppi õppima. Ivaškevitš läkski ja mitte üks kord. ”Barbara avas mu kõrvad, õpetas mind nägema, kogema ja tundma. Stepp-improvisatsiooni kaudu leidsin uue näitlejakvaliteedi,” selgitab Ivashkevitch. Ameerikas on ta steppi käinud õppimas mitu korda, viimati Californias. Duffyle jälle meeldis näitleja kirg stepptantsu vastu, tema avatus ja tahe õppida, hea koordinatsioon ja musikaalsus. “Arvan, et tunnen ära, kui inimeses see miski on,” sõnab Duffy.

Nüüd on õpilane ja õpetaja pigem partnerid. “Mul pole Aleksandrile enam eriti palju õpetada, ehk ainult esinemisesse puutuvat,“ lausub Duffy. Pärast Eestis koos antud kontserte ootab neid järgmine esinemine New Yorgis, kus juuli alguses toimub nädalane stepifestival. “Terve 42. tänav hingab stepi rütmis. Aleksandr on sinna kutsutud välisesinejana ja mina omakorda palusin ta endaga koos ühte ossa,” lisab Duffy.
Ivashkevitchi mobiiltelefon on punane, sest kogu aeg päritakse Duffy meistriklasside ja kontserdipiletite kohta. “Praegu saate tema tunni sama arvu kroonide eest kui New Yorgis dollareid kuluks,” ütleb Ivaškevitš vene keeles telefoni. Duffy juurde tullakse steppi õppima kogu maailmast. Duffy nimetab oma tantsustiili pigem mustadele meestele omaseks. “Ma nimetaks rütm-steppi pigem jalgadega muusika tegemiseks,” sõnab ta. Naise arvates on igal inimesel oskus jalgadega muusikat teha. Nii tema kui ka paljude teiste jaoks muutub stepptants koos aja- ja muusikavooludega ega pea tingimata tähendama ragtime’i, charlestoni, svingi, Fred Astaire’i ja Gene Kellyt.

DUFFY SAAB INSPIRATSIOONI energilisest bebopist. “Muusikas peab olema meeleolu, mis meeldib. “Stepi uued tulijad, näiteks Savion Glover, suudavad oma tantsuga suurepäraselt emotsioone edasi anda,” jutustab Duffy. Broadwayl etendunud muusikalis “Bring in da Noise, Bring in da Funk” tantsis Glover stepi koreograafiat kasutades maha kogu mustade ajaloo Ameerikas.
Duffy on tantsinud lapsest saati: balletti, jazztantsu ja steppi. Väikelinnas elades palju häid õpetajaid ei jagunud ja ta kolis Bostonisse. Seal juhtus ta nägema Leon Collinsit ja läks tema juurde õppima. Seni oli ta näinud broadwaylikku teatraalset steppi, kuid Collins ei keskendunud kätele, vaid helile ja rütmile, mida jalgadega tekitatakse. “Stepptants on täiesti omaette maailm,” sõnab Duffy.
Barbara Duffy meistriklassid 19. ja 20. mail Tõnismäe gümnaasiumis, Info tel 051 63 852